kunstenaars 2023

Op zaterdag 26 en zondag 27 augustus 2023 vond de 17e editie van plateauKunst plaats. We blikken met enorm veel plezier terug op deze drukbezochte editie met een verslag van Suzanne Bogman en foto´s van alle locaties en het werk van alle kunstenaars.

Zet plateauKUNST 2024 alvast in uw agenda, want op zaterdag 24 en zondag 25 augustus 2024 vindt de 18e editie van plateauKUNST plaats.

Suzanne Bogman heeft een mooi compleet verslag gemaakt van de 17e editie van PlateauKunst op 26 en 27 augustus 2023. Wil je al je herinneringen aan PlateauKunst nog eens ophalen? Ga naar PlateauKunst 2023.verslag (PDF) geillustreerd met foto’s en geniet na!

Hieronder staan alle kunstenaars met een korte toelichting van Suzanne Bogman en een afbeelding van het werk.

Op onze Facebook en Instagram kun je ook terugblikken. In het archief kun je de fotoalbums van deze editie en de vorige edities bekijken.

Parkeerwei – Wolfhuis

Het ‘Kloppend hart’ van Bernadette Huijbers en Coen Eckhardt is een ware eyecatcher. Van ver zie je het metershoge hart, gemaakt als een ballon van rode stof, in het landschap opdoemen. Nog opvallender is de hartenklop, boem-boem, die over het Plateau klinkt. Het zal niemand ontgaan zijn. Indrukwekkend.


Gasthuis 18 – Wolfhuis

De toegepaste kunst van Ben Wisman kenmerkt zich door toepassingen van edelmetaal en 3D-print van kunststof: geprinte armbanden, ringen en ook lampjes. Kleurrijk en draagbaar. De kas in de tuin, waarin ze tentoongesteld zijn, oogt als een ‘juwelenkas’.


Han Ramaeckers nodigt met zijn kunstwerk ‘Egoïst’, dat als een houten schommel aan de eikenboom hangt, de bezoeker uit tot reflectie.


Op een enorm groot stuk gaas (2,50 x 6,40 m) schilderde Rob W. Hanssen een krachtig en tegelijk zacht beeld van een kraag, een web, een zoektocht in zwart-wit met subtiele kleuren. Het is opgehangen tegen een mergelmuur en reflecteert zon en schaduw .


In een lommerrijke hoek van de tuin stelt Dave de Leeuw drie sculpturen van keramiek tentoon. Fragiele strijders die in een alternatieve wereld vechten tegen het grote niets door simpelweg te bestaan.


Gasthuis 20 – Wolfhuis

Een verblijf in de wijk Kreuzberg in Berlijn inspireerde Baukje Spaltro tot een reeks opvallende, in fluorescerende kleuren geschilderde werken ‘City Spheres’, over de identiteit van deze voormalige West Berlijnse wijk, 30 jaar na de val van de Muur.


De reeks olieverfportretten van René Reynders tonen karaktervolle gezichten die de kijker recht aan kijken. De kunstenaar citeert I.McGilchrist als inpiratiebron met de uitspraak: ‘Attention is a moral act’.

 

Caroline Sarneel exposeert in de schuur vijf kleine olieverf schilderijen die, in thema en uitvoering, een mysterieuze zeggingskracht hebben.

 

Kunstenaar Pleun Moons heeft in de tuin van Klooster Hoogcruts een plantenlabyrint aangelegd. Met de groenten, kruiden en bloemen als basis ‘schildert ze’ eetbare composities.  Ze maakte voor alle Plateaukunst-betrokkenen van de groenten, bloemen en kruiden uit de tuin een heerlijk buffet.

 

Het buffet levert aansluitend, op de Plateaukunst-zondag, de basis voor een natuur-compositie: een tafelkleed met een ‘tekening’ van de sappen van de groenten, de bloemen en het fruit.


Reutjesstraat 1 – Wolfhuis

Op de binnenplaats van de vakwerkboerderij zijn drie robuuste beelden in brons en steen opgesteld van kunstenaar Remi van der Linden. De zware beelden krijgen lichtheid door de vorm en de opengewerkte ruimten.


Gasthuis 75 – Wolfshuis

Staal en vuur vormen de basis van het werk van Floris Postmes. Hij ‘schildert’ in staal en toont de messen, lampen en vitrines, die op ambachtelijke en kunstzinnige wijze gemaakt zijn, in een samenhangende installatie.

LosDQ presenteert een multimedia-installatie die reflecteert op goede kunst. Kunst die je bergafwaarts voert en die daarna ook weer positief omhoog borrelt en een diepe impressie achterlaat.


Gasthuis 79 (van Tienhovenmolen)

‘Dazzling’ heet het werk van Ton Slits dat van verre te zien is, gemonteerd op een van de wieken van de Van Tienhovenmolen. Het is een molendoek, met een verwijzing naar de zon en de sterren. Wanneer de wieken draaien in de wind, glinsteren de spiegeltjes die erop verwerkt zijn. Het effect is zichtbaar tot in Margraten.


Deelname van het publiek is een belangrijk element in de projecten van Ines den Rooijen. Op stoeltjes gezeten, op enige afstand van elkaar, nuttigen de deelnemers een heerlijk bordje tomatensoep. Maar… de lepel is disfunctioneel. De kunstenaar biedt in deze publieke performance een persoonlijke ervaring aan de deelnemers.


Klein Welsden 23

Vier kunstenaars presenteren hun werk in Klein Welsden. Henk Speth maakt schilderijen met zachte kleuren en organische vormen die in direct contact staan met de bloemrijke tuin en het glooiende landschap.

 

Mischa Drescher toont in het atelier, waar zij ook les geeft aan kinderen, schilderijen die als improvisaties zijn. Oncontroleerbaar en onvoorspelbaar, met weelderige, tekenachtige vormen en gedekte kleuren.

 

De net van de academie afgestudeerde Lotte Jacobs kiest voor werken in kleurrijke inkt. Vrolijke en zoekende figuren die beweeglijk op het papier getekend zijn.


Roland Visser verbeeldt in zijn werken, op poëtische wijze, basale geestelijke processen en belevingen en maakt ze tastbaar.


’t Rooth 9

Voor Max Dauven is de wereld van de memes (beelden, ideeën, gebaren) op online platforms het domein waar hij zijn inspiratie zoekt. Met analoge fotografische technieken verzamelde hij voor de Heracles-serie symbolen van mannelijke subculturen. Hij printte de digitale foto’s op drie grote natuurstenen. Deze staan opgesteld onder de appelbomen.


De twee grote wanddoeken (110 x 72 cm) van Joop Vugs springen op de binnenplaats van de voormalige boerderij meteen in het oog. Felle kleuren, maskerachtige gezichten geschilderd met acrylverf op linnen.


Ap Verheggen is bekend om zijn vooruitstrevende condensatietechnologie waarmee hij op de meest droge streken op aarde, water uit lucht weet te winnen met behulp van zonne-energie. De kunstenaar zoekt naar oplossingen voor de klimaatproblemen en wil er zo veel mogelijk mensen mee bereiken. Tijdens PlateauKunst presenteert Verheggen de ‘Urgent Waterdrop’, een houten sculptuur, geïnspireerd op een vallende waterdruppel. Een momentopname, een explosie van kracht met een urgente boodschap.


’t Rooth 17

In de portretten van kunstenaar Milous Heunks mijden de modellen de blik van de beschouwer. De details in de omringende omgeving bieden soms een referentie naar de geportretteerde. De kleuren zijn gedempt en herinneren aan het verleden, de schoonheid van een andere wereld.


Met gemengde technieken als collage laat Juan Heurter de wereld zien van laat-twintigers. Een beeldcultuur met een bombardement aan visuele informatie die in heel korte tijd moet worden opgenomen. Hoofdthema is de kwetsbaarheid tegenover het geweld, met seksualiteit als onderliggende rode draad.

 

’t Rooth 24

‘Ferroscapes’, de robuuste werken van ijzer van Rob van den Acker laten zich ‘lezen’ als landkaarten, met details van steden, nederzettingen en landschappen. Met chemische reacties, opgewekt door hitte en de daardoor optredende corrosie, worden schilderachtige effecten bereikt.

 

Lindenstraat 29 Terblijt

Mattanja Coehoorn en Hans Vos maakten voor PlateauKunst een landschapskunstwerk in een weiland, gebruikmakend van de aanwezige natuurlijke materialen: gras, hout, schors, aarde en de aanwezige fruitbomen. Een meditatief, meanderend pad leidt de bezoeker langs een ‘boomspiegel’, een aarden cirkel rond een dode boom die van zijn schors is ontdaan. Een indringend beeld.

Gasthuis 55a – park

Het monumentale werk van Marta Volkova en Slava Shevelenko heeft de titel ‘AI was here’. Het verbeeldt de opwinding van de niet te overziene mogelijkheden die artificiële intelligentie de wereld heeft gebracht. Maar er is ook angst. De blauwe ‘steen’ trekt de aandacht.

 

Voor de Belgische kunstenaar Francis Feidler vertegenwoordigt de metershoge wandelstok, die nonchalant tegen de monumentale boom leunt, de ouderdom: de gebruiker wil vooruit, maar er is ook een rem, gesymboliseerd door de rode veer, die maant om het rustiger aan te doen.

 

De twee beelden van Frits van Roon zijn gehakt uit natuursteen. Ze symboliseren de slangen die de kunstenaar in de bossen in de buurt van Montreal als kind verrasten en hem zowel angst als ontzag inboezemden.

 

Boomgaard Franse Steeg

De uil in het werk van de Antwerpse Tinka Pittoors staat op zijn post. Waakzaam. In een kleurrijke lijst voelt hij zich thuis. Het is een werk dat meteen de aandacht vangt door de combinatie van het herkenbare wijze dier in zijn vrolijke omgeving. Wild, groots en grappig.

 

Een bunker was het uitgangspunt voor Theo Crijns. Een plek om je af te schermen. Een transparant skeletvormig en knalgeel model was het resultaat. De metershoge ruimtelijke constructie ‘My Castle is My Home’, is van verre in het landschap te zien, en zal na afloop van Plateaukunst 2023 in de boomgaard blijven staan.

 

Muntweg 5 Terblijt

 

De besloten, bloemrijke binnenplaats biedt de broers Nowah en Merlin Kater ruimte voor hun kunstwerken van klei.
Het keramieken object van Nowah Kater oogt als een magische bol. Door de openingen en langs de draden stroomt het licht dat voor mysterieuze reflecties zorgt op de muren van de 18e eeuwse schuur.

 

Het kunstwerk van Merlin Kater bestaat uit keramieken tandraderen die bewegen over draaiende bollen en die een mysterieus schurend en tikkend geluid produceren. Ze ogen als een elektrisch aangedreven energiemachine die, zoals de kunstenaar het verwoordt, ‘dromen vermaalt en ze laat doorstromen naar de vergeten tijd’.

 

Lindenstraat 21 Terblijt

In de mooie tuin, met uitbundig bloeiende bloemen, trekken drie stalen ‘beesten’ van kunstenaar P.A.M. Crombach de aandacht. In het poortgebouw hangt een vierde werk: het imposante, hangende, stalen sculptuur ‘Peel My Skin’. Voor de kunstenaar wisselen droom, ironie en paradox elkaar daarin af.

 

Keetje Mans toont kleurrijke schilderijen die binnenwerelden laten zien met weelderige planten en sierlijke meubels. Tegelijkertijd roepen de grote werken een bepaalde spanning op. Buiten en binnen, denkbeeldig en echt, het is niet te duiden, raadselachtig en kleurrijk.


Gerard Schuwirth verbindt met de keramieken ‘Stupa East meets West’ oosterse boeddhistische energie met een westers reliekschrijn. Beide werelden wijzen mensen op een hoger doel in het leven, met universele waarden als: liefde, solidariteit en aandacht voor het hogere.


Lindenstraat 9 Terblijt

De kleurrijke kamerschermen van de van oorsprong Italiaanse kunstenaar Ubaldo Sichi verbinden verschillende werelden. Voor- en achterzijde bieden raadselachtige taferelen met figuren die transparant aanwezig zijn. De kunstenaar ontwikkelde hiervoor een bijzonder procedé waarbij acrylmedium in wassen vormen gegoten wordt en er een mooie lichtval door het scherm ontstaat.

 

De bronzen beelden van Vivianne Schuijren ontwikkelen zich van abstract naar figuratief. De beelden hebben een bijzonder patina. De torso op de binnenplaats van de voormalige boerderij straalt kracht uit.

 

In de tuin spelen drie hazen ‘haasje over’. Ze ‘rennen’ door de tuin. Er ging een ontwerpproces aan vooraf waarbij de kunstenaars hun eigen hazen voorbereidden. Pas bij het samenbrengen op de locatie werd het beeld een geheel, met de ijzeren haas van Jos Augustinus prominent in het zicht en de gele houten haas van Ben Leenen liggend in het gras. Van de ‘mal’ van de ijzeren haas werd een hazen-tafel gemaakt, afgewerkt met stofstalen.


Gasthuis 14 – blauwe huis

De keramieken figuren van de Belgische kunstenaar Eddie Symkens, die in de weelderige tuin staan opgesteld, zijn brokkelig en gedeformeerd. Maar ze stralen tevens levenskracht uit, met hun harde kleuren, en de stevige gezichtsuitdrukkingen. Een krachtig rood manshoog beeld, gemaakt van kunststof, heeft de blik afgewend van de kijker.


Mariëlle Wintgens toont sculpturen en keramieken objecten in organische vormen. Het keramische werk, in natuurlijke kleuren, is van pure klei en hol opgebouwd.


Voor Pacceka Studio komt de inspiratie voor de beschilderde en bedrukte doeken uit het schrift, vertaald in repeterende vormen die een meditatieve, repeterende kracht uitstralen.


Sibberkerkstraat 58 – Sibbe

 

Omdat dit jaar het Sibberhuuske verbouwd wordt, is de locatie Sibberkerkstraat de enige locatie in Sibbe. Maar daar is veel te zien, met als verrassing de ‘geheime tuin’: de labyrint-achtige tuin die door de eigenaren met veel zorg gedurende vele jaren is ontwikkeld.

In de tuin staan verschillende houten beelden van Michiel van Henten in hout, brons aangevuld met andere, natuurlijke materialen zoals bladeren, veren en aarde.


Bernadette Huijbers toont met ‘History Boogie Woogie’, bestaande uit materialen afkomstig uit een oude piano, dat de Victory Boogie Woogie van Mondriaan de inspiratiebron is.


Jan Heijnen toont een serie portretten, in associatieve stijl geschilderd, in gedekte kleuren.


Het imposante schilderij in drie delen van Hans Bekkers maakt de toeschouwer deelgenoot van zijn waarnemingen van de natuur. Verrassend zijn de zwanen en watervogels die in het kleurrijke schilderij zijn verwerkt.

 

Voor Elly Pingen speelt de natuur een grote rol in haar werk. Ze werkt met vezels, wol en planten. De doeken van een meter hoog zijn werkstukken die een langdurig en intens maakproces vertegenwoordigen. Ze zijn gemaakt van katoen, wol, zijde en vlas.


De geschilderde portretten van Ger Pirson zijn gebaseerd op portretten door de eeuwen heen, geschilderd met acryl op papier.


Roos Roberts werkt met acrylverf op textiel. De kleine doeken van 20 x 20 cm met de titel ‘There is nothing else but what we feel’ verwijst naar de kracht en de kwetsbaarheid van schoonheid.


Loe In De Braekt schildert het Limburgse landschap en maakt etsen. De hellingen, het krijtlandschap, het uitzicht op het Maasdal zijn de onderwerpen die hij met veel gevoel voor detail uitbeeldt.


De gedetailleerde portretfoto van Joey Roberts is krachtig en direct, door het bijzondere licht en de sfeer.